Je Android smartphone rooten voor beginners

Je koopt een Android toestel en weet er weinig of niets van. Begrippen als kernel, bootloader of rom zijn je vreemd en je gaat eerst maar eens op zoek naar een mogelijkheid om een back-up van je telefoongegevens te maken. Vervolgens kom je al gauw mooie verhalen tegen over de Titanium app. Deze wordt gedownload uit Google Play en…….. hij doet het niet omdat hij geen superuser-rechten kan krijgen.

Android is een uittreksel van Linux (operating system) en Linux kent een rechtensysteem. Je hebt de baas en de gebruikers en jij bent de baas niet want dat wil de bouwer (in mijn geval Samsung) niet hebben. Of dat terecht is gaan we hier niet bespreken, dat is een discussie op zich.

We gaan verder
Al vlug merk je dat er meerdere apps zijn die niet werken zonder superuser-rechten, dus je wilt superuser worden. Even Googlen en je komt al vlug mooie verhalen tegen over ICS (Ice Cream Sandwich) en ook hoe je deze met Odin naar je telefoon kan flashen. Ok, hopla en hij werkt nog steeds maar je bent nog steeds geen superuser. Wat je gedaan hebt is de nog instabiele nieuwe versie (4.0.x) van Android op je telefoon installeren om daarbij ook nog eens je garantie te verspelen (volgens Samsung). Je Googelt verder en vindt al vlug een ZIP file die je naar je telefoon kan flashen om vervolgens je superuser-rechten te claimen. Ok, Odin > flashen > telefoon dood. Zo verging het mij in het begin. Ik deed het wel goed maar nam de verkeerde ZIP-file.

Als je niet weet wat je doet heb je twee opties:
– Je gaat het eerst goed bestuderen
– Je zoekt iemand die er verstand van heeft

Die laatste zul je niet vlug vinden. Niet dat er niet voldoende mensen zijn die er verstand van hebben maar mensen die je willen helpen zijn wel schaars. Er kan namelijk veel mis gaan en het kan een tijdrovende bezigheid worden.

======================================================
LET OP:
Ik ga je hier een klein beetje de weg wijzen maar allereerst een disclaimer.
Wat ik verder schrijf en wat jij daarmee gaat doen is jouw verantwoording.
Je kan mij (en Androidics) dus nooit aansprakelijk stellen voor de gevolgen van onderstaande.
======================================================

Je riskeert altijd je garantie!
Na het rooten is het mogelijk de teller op nul te zetten en de gele driehoek weg te halen (komen we later op). Je leverancier kan echter nog steeds zien dat je superuser bent en dat je dus geroot hebt. Ook dit kan je ongedaan maken, het probleem is vaak wel dat wanneer je aanspraak wilt maken op je garantie, dit een reden heeft. Namelijk dat je toestel kapot is en dus kun je niks meer veranderen.

Nog een advies als je zonder al te veel kennis van zaken gaat rooten:
Doe letterlijk wat er voorgeschreven wordt, handelingen kennen namelijk vaak een onderling verband en het veranderen van bijvoorbeeld de volgorde of van de tijd die een knopje moet worden vastgehouden kan niet alleen een proces veranderen maar zelfs een ander, niet gewenst proces in werking stellen.

We, nee nee, jij gaat rooten en ik geef wat tips:
1. word lid van een paar forums
XDA Forum: Deze is bijna verplicht, wel veel technische termen.
Androidlevel.nl: Hulp en menselijke manier van uitleggen.

2. Zorg dat de firmware op je pc staat (even Googlen op firmware in combinatie met jouw toestelgegevens).
3. Het is niet onverstandig een JIG in huis te hebben (die kan je nodig hebben als je hem echt brickt (dood maakt) en/of om je teller op nul te krijgen).
4. Download ergens de laatste versie van Odin (hiermee kan je in USB mode zaken naar je telefoon flashen)
5. Lees http://www.androidlevel.be/howtos/105-%5Bhow-%5D-root-je-toestel-werkt-voor-meerdere-merken.html

Je garantie
Ga met je toestel naar recovery mode (voicedown+menubutton+powerbutton vasthouden tot het scherm veranderd, loslaten en power up). Je bent nu in de recovery mode en linksboven kun je zien dat alles in orde is (als je nog niets gedaan hebt). Na je eerste rootpoging komt hier een teller en een gele driehoek te staan. Als de teller op zeven staat (althans bij de Galaxy Note) werkt je telefoon nog wel maar je kan niets meer flashen, hier heb je de JIG zeker nodig anders kan je het niet herstellen voor zover ik weet. In ieder geval ben je (volgens de regels van Samsung) je garantie kwijt. Of dit ook volgens de wet is weet ik niet, maar dan moet je eerst nog een rechter vinden die weet waar je het over hebt.

Redactie

Op de redactie bieden we alle schrijvers bij Androidics de kans om algemeen nieuws over Android te plaatsen. Wil je onze redactie versterken? Mail dan naar omiwebdesigninfo[at]gmail.com

Lees ook...

2 Reacties

  1. Jan Bos schreef:

    Ik weet niet hoe vaak ik m’n Note N7000 al geflashed heb, maar toch echt wel vaker dan 7 keer. eerder 50 keer, dat komt dichter in de buurt.

  2. Jan Bos schreef:

    Aanvulling: ik ben heel erg blij met m’n Note, want ik heb het idee dat dat ding gewoon NIET te bricken is, zoveel heb ik er al mee uitgevreten. 😉

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.