Review StickR TrackR

Review-StickR-TrackRVergeet je wel eens je sleutelbos mee te nemen? Of je telefoon die nog op je bureau ligt als je van huis gaat? Of je bedenkt je net dat je portemonnee nog op het aanrecht ligt, terwijl de bus, waar je in hebt plaatsgenomen, wegrijdt. Het overkomt iedereen wel eens. Best vervelend eigenlijk. Maar nu is er een kleine, maar uiterst slimme oplossing: de StickR TrackR. Wat dit precies is en wat je ermee kan, leggen we uit in dit review.

De test-unit die we ontvingen kwam in een kleine verpakking. Ongeveer zo groot als een standaard Zippo aansteker. In de verpakking zit de StickR TrackR, maar ook een batterijtje en een koordje. Met het koordje kun je de StickR TrackR vastmaken aan bijvoorbeeld je sleutelbos.

Niks vergeten
Met de StickR TrackR kun je voorkomen dat je bijvoorbeeld je sleutelbos vergeet mee te nemen als je ergens heen gaat. Maar je kunt het ook gebruiken om een voorwerp terug te vinden. De StickR TrackR is voorzien van Bluetooth 4.0 en is daarmee dus energiezuinig. Via Bluetooth koppel je de StickR TrackR met je telefoon of tablet. Om een verbinding tussen je telefoon en de StickR TrackR tot stand te kunnen laten komen, moet je de gratis TrackR app uit de App Store of Google Play Store downloaden. Met deze app regel je verschillende soorten alarmen, maar ook het geluid van een alarm. Zo zou je je favoriete liedje in kunnen stellen als alarm.

StickR TrackR 2

De StickR TrackR hang je bijvoorbeeld aan je sleutelbos. Je telefoon laat je per ongeluk liggen op je bureau. Als er een afstand van ongeveer 15 á 20 meter is bereikt tussen de telefoon en de StickR TrackR, gaat er een alarm af. Zo weet je dat je iets vergeet, in dit geval dus je telefoon. Maar het werkt ook de andere kant op. Als je bijvoorbeeld je sleutelbos kwijt bent, kun je je telefoon gebruiken om de sleutelbos terug te vinden. Allereerst kun je via de app bekijken wat de laatste locatie geweest moet zijn van het voorwerp dat je zoekt. Ook kun je via de app een alarm af laten spelen. De StickR TrackR begint te piepen en zo kun je horen waar je sleutelbos moet zijn. Als je je telefoon kwijt bent, kun je bovendien de StickR TrackR gebruiken om een alarm op je telefoon af te laten gaan, zelfs als de telefoon op stil staat.

StickR TrackR 1

Met een stukje dubbelzijdig plakband kun je een StickR TrackR vastplakken op andere voorwerpen. Bijvoorbeeld aan je portemonnee, je handtas of je tablet. Maar je zou de StickR TrackR ook vast kunnen maken aan je zadel, om zo je fiets op te sporen. De verbinding via Bluetooth houdt echter maar stand tot een meter of 20. Dus je gestolen fiets hiermee terugvinden zit er helaas niet in. Bovendien zijn het natuurlijk de kleine voorwerpen die je het vaakst vergeet. En dan is de StickR TrackR uitermate handig. Een op het eerste oog super handige functie is de zogenaamde Crowd GPS. Als een andere StickR TrackR gebruiker langs jouw verloren voorwerp loopt, wordt de meest recente locatie geüpdatet. En dat kun je weer terugzien in de app. Zo zou je misschien toch nog je fiets weer terug kunnen vinden, maar dan moeten er wel mensen zijn die deze StickR TrackR gebruiken.

StickR TrackR 4

Ook handig is de afstandsmeter. Het Bluetooth signaal wordt zwakker als je verder van het gezochte voorwerp af bent, en sterker wanneer je juist dichterbij komt. Daarnaast kan je met Android tot 5 en met iOS tot wel 10 StickR TrackR’s tegelijk bijhouden. En maak je geen zorgen of het wel werkt met je eigen telefoon. Het systeem werkt zowel op Android als op iOS. Houdt er wel rekening mee dat je de nieuwste software moet draaien op je telefoon of tablet. Voor Android is dat versie 4.4 en voor iOS is dat versie 7.

Kwaliteit
De StickR TrackR is gemaakt van plastic maar is daardoor wel erg licht en zit stevig in elkaar. Het design is simpel. De TrackR is rond en ongeveer zo groot als een 2-euro muntstuk. Het apparaatje is zwart en is bedrukt met het druppelvormige logo van StickR TrackR. Het koordje zit stevig vast, maar is ook eenvoudig te verwijderen. Met een simpele draai kun je de onderkant van de StickR TrackR losschroeven. Daarna kun je het koordje verwijderen. Ook kun je de batterij verwisselen mocht deze leeg zijn. Daar hoef je je echter geen zorgen over te maken, want de batterij moet maarliefst een heel jaar mee gaan.

StickR TrackR 3

Conclusie (voordelen/nadelen)
Zelf vergeet ik vrijwel nooit mijn sleutels. Vrijwel nooit. Dat geldt voor de meeste mensen denk ik. En dus is de StickR TrackR een apparaatje voor die ene keer dat je iets vergeet of kwijt bent. Heb je op zulke momenten de StickR TrackR niet in je bezit, dan zou je wensen dat je er toch maar eerder eentje had aangeschaft. Ondanks de ietwat hoge prijs, is het wel de aanschaf waard. Je moet wel altijd Bluetooth aan hebben, maar dan zul je ook nooit meer van huis gaan zonder je sleutelbos en je smartphone. Natuurlijk zijn er mensen die voortdurend belangrijke voorwerpen vergeten mee te nemen. Tegen die mensen wil ik zeggen; schaf de StickR TrackR aan.

• compact en licht
  • lange batterijduur dankzij Bluetooth 4.0
  • eenvoudige bediening