Review Epsilon Mele Fly Mouse F10

Epsilon-Mele-Fly-Mouse-F10-3
Stel je hebt een Android mini PC (bijvoorbeeld de MK809-IV), maar je wilt deze mini pc aan je televisie koppelen. Hoe bedien je dan de software? Een muis en toetsenbord via Bluetooth verbinden kan uitkomst bieden, maar op de bank of vanuit de luie stoel werkt dat niet zo lekker. Dan is een afstandsbediening een betere oplossing. Mele heeft een speciaal apparaatje ontworpen dat fungeert als muis, toetsenbord en afstandsbediening. Met de Mele Fly Mouse F10 kun je soepel door de Android software navigeren. Android-stick.nl is zo vriendelijk geweest ons zo’n Fly Mouse toe te sturen. Vandaag lees je wat wij van deze Mele afstandsbediening vinden.

Voordat we ingaan op de functies van de Fly Mouse, bekijken we eerst de inhoud van het toegestuurde pakketje. In het zeer compacte doosje tref je de Fly Mouse aan met een afmeting van 169 x 48 x 19mm. Het alles-in-één apparaat is gemaakt van stevig plastic.

Epsilon-Mele-Fly-Mouse-F10-2

De knoppen voelen zeer degelijk aan, zowel van de afstandsbediening als van het toetsenbord. Ook wordt er een USB ontvanger, USB oplaadkabel, en een korte handleiding meegeleverd.

Muis
Het mooie van de Fly Mouse is het feit dat er drie apparaten samen gebracht zijn tot één geheel. Zo kan de Fly Mouse, zoals de naam al doet vermoeden, dienst doen als muis. Maar de muisfunctie werkt wel iets anders dan bij een normale muis. Een normale muis heeft een harde ondergrond nodig, zoals bijvoorbeeld een tafel. De Fly Mouse F10 wordt bedient door bewegingen in de lucht te maken. Net als een normale afstandsbediening. Dankzij de ingebouwde gyroscoop en de ontvanger wordt elke beweging geregistreerd. Op het scherm zie je dan de bekende muiscursor reageren op de beweging die je maakt met de Fly Mouse. De cursor reageert goed en vrij nauwkeurig en de bediening is te vergelijken met de game controllers van de Wii.

Epsilon-Mele-Fly-Mouse-F10

Daarmee is de Fly Mouse goed te gebruiken als game controller. Je kunt er prima games als Clash of Clans, Candy Crush, Fruit Ninja en Angry Birds mee spelen. Shooters en vechtspellen zijn dan weer niet ideaal. De simpele, maar vaak wel populaire, spellen zijn dus uitstekend te bedienen. Wel valt op dat de Fly Mouse iets minder nauwkeurig is in vergelijking met een normale muis. Doordat er bewegingen in de lucht gemaakt moeten worden, kun je minder snel navigeren. Games spelen is daarom misschien minder plezierig dan wanneer je je vingers (voor een touchscreen) of een normale muis en toetsenbord kan gebruiken.

Toetsenbord
De tweede functie die de Fly Mouse biedt is het toetsenbord. Als je de Fly Mouse omdraait is er een volledig QWERTY-toetsenbord te bewonderen. Er zitten zelfs functietoetsen op waarmee cijfers en leestekens aan een tekst toegevoegd kunnen worden. Het is natuurlijk geen volwaardige vervanger van een normaal toetsenbord, maar dat hoeft ook niet. De Fly Mouse is bedoelt om de media op een mini PC te bedienen.

Epsilon-Mele-Fly-Mouse-F10-4

Het toetsenbord is goed genoeg om adressen van websites mee in te typen en zoekwoorden in te vullen in de Google zoekmachine. Ben je trouwens een toetsenbord op een smartphone gewend, dan kun je hoogstwaarschijnlijk makkelijker met dit grotere toetsenbord overweg.

Afstandsbediening
Tot slot is de Fly Mouse een afstandsbediening. Zo kun je met een druk op de knop terug naar een vorig scherm, of een app afsluiten en terugkeren naar het homescherm, of bijvoorbeeld het volume regelen. De handleiding is duidelijk en laat zien welke mogelijkheden de knoppen op de afstandsbediening geven. Bovendien wordt met led-lampjes aangegeven dat de afstandsbediening reageert op het indrukken van een knopje. De led-lampjes worden ook gebruikt om aan te geven hoe vol de batterij nog zit.

Epsilon-Mele-Fly-Mouse-F10-5

Helaas lijken niet alle knoppen te werken met het Android besturingssysteem. Zo werkt de home-knop niet, waarmee je een app kan afsluiten. Ook de menu-knop levert niks op. In plaats daarvan moet gewerkt worden met de onscreen (software) knoppen. Ook het pauzeren van een film kan niet geregeld worden via de afstandsbediening. Hiervoor zullen opnieuw de knoppen van de software geraadpleegd moeten worden. Nu is het wel mogelijk om de knoppen die niet werken te programmeren. Met bijvoorbeeld de Google Buttonremapper moet dat mogelijk zijn. Dit vereist echter wel wat technische kennis. Zo moet je bijvoorbeeld verstand hebben van rooten. Voor de gemiddelde gebruiker is dit misschien te ingewikkeld. Out-of-the-box werken de knoppen van de Fly Mouse F10 dus niet voor de volle 100% en dat is jammer.

Conclusie (voordelen/nadelen)
De Mele Fly Mouse F10 is een zeer degelijk product. Het alles-in-één apparaat is een fijne uitvinding. Het compacte design neemt weinig ruimte in beslag. De batterij gaat lang mee en is eenvoudig opnieuw op te laden met de bijgeleverde kabel. Hoewel de muis iets minder nauwkeurig is dan een normale muis, is het toch een uitstekende vervanging. Ook het toetsenbord is, vanwege het compacte uiterlijk, minder fijn in gebruik dan een normaal full-sized toetsenbord. De Fly Mouse is dan ook bedoeld om vanaf de bank bedient te worden. En dat werkt zeer goed. Je kan er snel mee door de Android software navigeren, een film opstarten, muziek afspelen, je e-mail lezen en websites bezoeken. De Fly Mouse F10 zorgt ervoor dat een losse muis en toetsenbord niet meer nodig zijn in de woonkamer. Een bijkomend extraatje is het feit dat de muis ook gebruikt kan worden in combinatie met andere besturingssystemen, zoals Windows, iOS, Mac OS X, Linux en zelfs met PS3. Daarmee is de Fly Mouse een zeer geschikt product.

Epsilon-Mele-Fly-Mouse-F10-6

– compact
– multifunctioneel