Vodafone Maakt Gebruik Van Nieuwe Techniek Voor Betere Gesprekskwaliteit

Vodafone HD VoiceVodafone heeft in Nederland een nieuwe techniek geïmplementeerd, waardoor de gesprekskwaliteit over het 4G-netwerk in de toekomst steeds beter zal worden.

Sinds 2014 is het bij Vodafone mogelijk om te telefoneren met “HD Voice”. Hierbij maakt Vodafone gebruik van ‘AMR-WB’ codec, waardoor telefoongesprekken een betere geluidskwaliteit hebben dan reguliere telefoongesprekken.

AMR-WB codec zorgt voor betere geluidskwaliteit, maar heeft ook een aantal beperkingen. Zo wordt het geluid nog behoorlijk gecomprimeerd. Ook is het geluid beperkt op een toonbereik van circa 7.000 Hz, waardoor volume fluctueert en wachtmuziek van klantenservice nog niet goed klinkt. Daarom is de EVS-codec ontwikkeld. EVS staat voor Enhanced Voice Services en heeft een hogere toonbereik (14.000 Hz). Ook presteert EVS beter bij een zwak signaal.

In eerste instantie zullen Vodafone klanten weinig merken, omdat de EVS-codes op het Vodafone netwerk de komende tijd een toonbereik van 7.000 Hz zal houden. Op een later tijdstip zal Vodafone via een update het toonbereik van EVS uitbreiden.

Vodafone laat weten dat de Vodafone-versie van de Samsung Note 8 al ondersteuning heeft voor de EVS-codec en dat er later een update met EVS-ondersteuning zal worden uitgerold naar de Vodafone-versies van de Galaxy S8 en Galax S7.

via [gsmhelpdesk]

Redactie Androidics.nl

Beheerder Androidics.nl. Gadget en Android liefhebber. Favoriete telefoon: Xiaomi Mi Mix 2.

Lees ook...

1 Reactie

  1. hansz schreef:

    Als je een goede telefoon hebt (en dat hoeft zeker niet persé een Note 8 te zijn) dan is het verschil in gespreksgeluid duidelijk merkbaar bij Vodafone (veel beter) dan bij een provider die hier geen gebruik van maakt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *