Onderzoekers Maken Accu Met Vlamvertrager

smartphone batterijenOnderzoekers van de Amerikaanse Stanford-universiteit hebben een accu ontworpen met een ingebouwde vlamvertrager. Deze vlamvertrager moet voorkomen dat de batterij vlam vat als hij oververhit.

Iedereen heeft ondertussen wel eens iets gehoord of gelezen over de “ontploffende” Galaxy Note 7-toestellen. Er bestond namelijk een kleine kans dat de accu in deze phablet in brand vloog als de Note 7 aan de lader hing. Dit heeft grote gevolgen gehad voor Samsung, die de Note 7 uiteindelijk van de markt heeft moeten halen.

Om dergelijke problemen bij toekomstige producten te voorkomen hebben onderzoekers een accu met ingebouwde vlamvertrager gebouwd, zo schrijven zij in het wetenschappelijke tijdschrift Science Advances. In deze accu wordt een speciaal element gebruikt tussen de positieve en negatieve kant van de accu. Dit element bevat een veelvoorkomende vlamvertrager, verstopt achter een laagje van een polymeer. Als de accu te heet wordt, smelt de polymeer en doet de vlamvertrager binnen 0,4 seconden zijn werk.

De wetenschappers laten weten dat er nog wel meer onderzoek nodig is voordat hun accu op de markt kan worden gebracht.

via [nu.nl]

Redactie Androidics.nl

Beheerder Androidics.nl. Gadget en Android liefhebber. Favoriete telefoon: Xiaomi Mi Mix 2.

Lees ook...