Marketing in de cloud

Citaat uit een email die ik gisteren van een klant ontving:

Mijn werk gaat erover mensen te leren uit die achterlijke ratrace te stappen waar iedereen in meegezogen wordt en overspannen van wordt en ongelukkig en depressief en aan zichzelf gaat twijfelen en noem maar op …. als de enige manier waarop ik mijn werk aan de man kan brengen is zelf midden in de ratrace springen is, dan schiet het nogal dik zijn doel voorbij.

Deze frustratie herken ik bij veel zzp’ers om me heen. Je hebt een klein bedrijf en om je te profileren moet je wel meedoen met het cloud verhaal. Het is geen “ratrace” maar de huidige manier van werken, communiceren en marketing.

Het is de bedoeling dat de cloud en de computer ons leven gemakkelijker maakt en ons tijd en klanten oplevert. Als we iedere ochtend vijf social media platforms moeten bezoeken,lezen, reageren en zelf wat schrijven dan zijn we veel tijd kwijt. Als we dan vervolgens ook nog onze website moeten bijwerken, op ons Google account naar de statistieken kijken en erop inspelen door onze webdesigner een nieuwe opdracht te sturen dan doen we het niet goed.

Ontevreden
We zijn niet vlug tevreden als het allemaal niet snel gaat in de cloud. Blijkbaar zijn we onze marketing inspanningen van voorheen al vergeten.
– Bijeenkomsten, recepties, openingen en andere vormen van netwerken (nu social media)
– Mailing via de post met een postzegel erop (nu email en berichten)
– Folders laten drukken en verspreiden (nu website)
– Dure advertenties in kranten plaatsen (nu banner hier en daar)
– T-Shirtjes laten drukken (nu qr-code)

Organiseren
De cloud is dus ons marketing gebied geworden en net als vroeger moeten we dat goed organiseren, of je nu een zzp’er bent of een bedrijf met een eigen marketing afdeling. Investeer rustig een tot twee dagen om alles goed te zetten.
Het betaalt zich dubbel en dwars uit in tijd en geld.

In de eerste plaats is het goed een omgeving te kiezen, het is fijn als alles samenwerkt en omdat dat volgens mij het beste via Google gaat ga ik daar in mijn adviezen dus vanuit.

Je platform
– Google Chrome
– Gmail (één e-mailadres en niet een email thuis en een email op het werk en een emai…..)
– Webmaster account
– Android smartphone met Ice Cream Sandwich zodat Google Chrome erop werkt
– Cloud programmatuur uit de Google webshop
– Apps van Google play
– Social media account bij Google +

En behalve je smartphone is dat allemaal gratis. Kies je cloud programmatuur zorgvuldig en bewust, wist je dat je er gratis kan boekhouden? En nog veel meer.

Social media
Weet waar je doelgroep zit, grofweg:
– Hyves (kids en familie)
– Facebook (goegemeente)
– LinkedIn (bedrijven wereldwijd)
– Google+ (alles)

Voor alles geldt
– Neem even de tijd om de help of info te lezen (read the fucking manual RTFM)
– Loop de instellingen c.q. je account even door en zet alles naar je hand
– Maak één ongedateerd profiel en plaats dat overal
– Denk aan je branding

Omgaan met je social media
Ik zelf gebruik Tweetdeck zowel op mijn pc als app, even instellen en je krijgt alle je berichten op 1 plek binnen en kan een bericht in één keer aan alle social media sturen. Misschien zijn er al betere opties want ik heb de laatste tijd niet gekeken.
Laat minimaal 1 keer in de twee dagen iets van je horen en vergeet daarbij je hashtags en linken niet. Plaats één keer per week een wat uitgebreider bericht over jezelf en je bedrijf. Wees niet alleen maar commercieel maar laat “goedemorgen allemaal” ook maar achterwege. Wees selectief in het kiezen van vrienden.

Website
Het up to date zijn van je website is van groot belang en het goed vindbaar zijn door Google eveneens.
– Het hebben en bijhouden van een Google+ account is daarvoor belangrijk
– Beheer je eigen webmaster account waar je kan zien wat je website doet (Google analytics)
– Zorg ervoor dat je een website met een Content Management Systeem hebt
– Zorg ervoor dat er linken vanuit je website naar je social media accounts liggen en andersom
– Zorg dat title, description, alts en content in orde zijn voor de zoekmachine (keywords kan je weg gooien)

Smartphone
– Tweetdeck of andere social media app
– Ice Cream Sandwich (Android 4.0) en Google Chrome
– Van ieder social media account de app installeren
– Zoveel mogelijk communicatie apps als whatsapp, skype, etc gebruiken
Je wilt een prospect niet kwijtraken omdat hij niet snel genoeg contact met je kan krijgen toch. En zorg ervoor dat je contactgegevens altijd overal up to date zijn.

Het hoort nu eenmaal bij de moderne bedrijfsvoering en het is de investering zeker waard, vroeger ging dat als volgt als je naar de Nieuwjaars receptie van de bank moest om te netwerken:
– Pak laten stomen en nieuwe jurk kopen (he, daar moest ik even over nadenken om niet te discrimineren)
– Nieuwe visitekaartjes laten drukken
– Elevator pitch bedenken
– Douchen en stressen met de kids
– Auto parkeren
– Handjes geven aan al die mensen waar je met goed fatsoen niet meer van af kwam omdat jij wel tot hun doelgroep behoorde maar zij niet tot de jouwe
Dat vond ik dus frustrerend! Doe mij de cloud maar dat scheelt een hoop tijd.

Laatste advies
Doe het 1 keer en doe het goed. Weet je niet hoe het moet of waar je allemaal moet zijn dan is het zeker de investering waard om het door iemand anders te laten opzetten. Maak je website bij Andromeda (even reclame voor mezelf) dan is dat ook in orde.

Redactie

Op de redactie bieden we alle schrijvers bij Androidics de kans om algemeen nieuws over Android te plaatsen. Wil je onze redactie versterken? Mail dan naar omiwebdesigninfo[at]gmail.com

Lees ook...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *