“Telecomaanbieders Maken Fouten Bij Verkoop Dure Mobieltjes”
De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft na onderzoek ontdekt dat bijna alle telecomaanbieders fouten maken bij de verkoop van dure mobiele telefoons in combinatie met een abonnement. De telecomaanbieders vullen de verplichte kredietwaardigheidstoets voor consumenten vaak vooraf in met standaardgegevens, waardoor veel kredietwaardigheidstoetsen onbruikbaar zijn.
Toestellen van boven de 250 euro die klanten ‘gratis’ krijgen bij een nieuw abonnement vallen sinds vorig jaar onder de regels van leningen. Hierdoor moeten telecomproviders controleren of de klant de lening wel kunnen betalen.
Klanten die een abonnement met telefoon bestellen via de website van de telecomprovider komen meestal terecht op een pagina met fictieve inkomensgegevens. Veel klanten pasten deze gegevens echter niet aan naar de werkelijke inkomensgegevens, waardoor het voor aanbieders niet te zien was of er een kredietrisico zou ontstaan bij een verkoop.
De AFM heeft contact opgenomen met de telecomaanbieders, waarna ze het formulier met fictieve inkomensgegevens hebben aangepast.
via [telegraaf]