Facebook-adverteerders Moeten Toestemming Geven Voor Gebruik Persoonlijke Data

FacebookFacebook heeft maatregelen genomen die moeten verhinderen dat adverteerders persoonlijke advertenties kunnen sturen zonder toestemming van de gebruikers. De nieuwe maatregel komt vlak na de ophef over het incident met Cambridge Analytica.

Facebook is de afgelopen weken veel negatief in het nieuws geweest, omdat het bedrijf Cambridge Analytica persoonlijke informatie van Facebook-gebruikers verzamelde om vervolgens gerichte pogingen te doen de mening van die mensen te veranderen. Deze advertenties zouden onder andere een invloed hebben gehad op de presidentsverkiezingen in Amerika en de Brexit.

Adverteerders kunnen gebruik maken van zogenaamde “Custom Audiences”, waarbij de bedrijven zelf lijsten bezorgen met persoonlijke gegevens, zoals e-mailadressen en telefoonnummers. Op deze manier kan Facebook de advertenties bezorgen bij de gewenste personen. Voor het gebruik van deze persoonlijke gegevens moeten adverteerders nu al toestemming hebben, maar Facebook wil dit duidelijker en explicieter maken.

Facebook werkt daarom aan een toepassingen waarin adverteerders moeten aangeven dat ze toestemming hebben van de gebruikers om informatie die ze uploaden te mogen gebruiken. Hoe de tool precies werkt en vanaf wanneer de tool zal worden gebruikt is nog onduidelijk. Ook stopt Facebook met het zogenaamde Partner Categories, waarbij adverteerders externe data kunnen gebruiken om gerichte advertenties te plaatsen.

via [hln]

Redactie Androidics.nl

Beheerder Androidics.nl. Gadget en Android liefhebber. Favoriete telefoon: Xiaomi Mi Mix 2.

Lees ook...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.