WhatsApp Krijgt In 2019 Advertenties
Een aantal dagen geleden schreven wij dat de oprichters van Instagram zijn opgestapt, omdat ze het niet eens zijn met het beleid van Facebook. Vorig jaar stapte WhatsApp-oprichter Brian Acton ook al op om vergelijkbare redenen. Nu is duidelijk waarom, Facebook wil in 2019 advertenties tonen in WhatsApp, iets waar Brian het niet mee eens was.
WhatsApp is opgebouwd met de privacy van de gebruikers in gedachten. Toen Facebook WhatsApp in 2014 overnam voor 19 miljard dollar vroegen veel gebruikers zich echter af of de privacy nog net zo belangrijk zal blijven, aangezien privacy en Facebook niet hand in hand gaan. Bij Facebook gaat het namelijk vooral om het verdienen van veel geld.
We zien WhatsApp dan ook steeds meer veranderen. Zo wil Facebook op twee manieren geld verdienen met de chat-dienst. Facebook wil zakelijke en analytics-tools gaan verkopen aan bedrijven, maar ook gerichte advertenties tonen aan gebruikers. Deze advertenties zullen in 2019 verschijnen in de Status-functie. WhatsApp Status werkt net als de bekende Stories-functie, waarbij een foto, video of tekst na 24 uur automatisch verdwijnt.
In Nederland is de Status-functie niet erg populair, maar het is de eerste stap naar het tonen van advertenties in WhatsApp. Aangezien we het hier hebben over Facebook, kunnen we ervan uit gaan dat in de toekomst ook op andere plekken advertenties opduiken.
via [techzine]