Review Xiaomi Mijia Action Camera

Xiaomi-Mijia-4K-Action-Camera-reviewXiaomi is inmiddels een bekende speler op de smartphonemarkt, maar de Chinese fabrikant maakt veel meer producten dan alleen smartphones. Eén van deze producten is de Xiaomi Mijia Action Camera. Ik heb deze actiecamera de afgelopen maanden getest en in deze review lees je mijn oordeel.

Xiaomi-Mijia-4K-Action-Camera-review-3De unboxing van de Xiaomi Mijia Action Camera is niet erg spannend. De camera komt namelijk in een simpele kartonnen doos en naast de camera vinden we in de verpakking alleen een usb-kabel en een gebruikershandleiding. Er worden geen accessoires meegeleverd.

Design
Het eerste wat mij opviel toen ik de actiecamera uit de verpakking haalde was de degelijke bouwkwaliteit. De camera voelt erg stevig aan, omdat de Xaomi camera beschikt over een metalen frame rondom de plastic behuizing.

Xiaomi-Mijia-4K-Action-Camera-review-4

Ook de ring rondom de uitstekende lens bestaat uit metaal. Deze 12 megapixel Sony-lens heeft een kijkhoek van 145 graden. Aan de bovenkant vinden we een knop voor de bediening, een speaker en een microfoon. Aan de zijkant zit een usb-poort waarmee je de camera kunt opladen of aansluiten aan je computer. Over deze usb-poort zit een klein schuifbaar klepje.

Xiaomi-Mijia-4K-Action-Camera-review-5

Aan de onderkant zit een klep voor de verwijderbare accu en de microSD-kaart. Hier vinden we opvallend genoeg ook een tripod-aansluiting, iets dat normaal alleen aanwezig is bij grotere camera’s. In mijn ogen is dit een groot pluspunt, aangezien je de Mijia Action Camera dankzij deze aansluiting op elke willekeurige tripod en selfie-stick kunt monteren. Aan de achterkant vinden we een groot 2,4-inch touchscreen. Hiermee kun je heel eenvoudig de camera bedienen en gemaakte video’s en foto’s terugkijken. Het scherm is in direct zonlicht echter moeilijk leesbaar in vergelijking met het scherm van bijvoorbeeld de GoPro.

Xiaomi-Mijia-4K-Action-Camera-review-7

Functies
De Xiaomi Mijia Action Camera concurreert met actiecamera’s van merken als GoPro en Sony. Dit is niet eenvoudig, maar toch weet Xiaomi met de Mi Action Camera een groot publiek te bereiken. De grootste reden hiervoor is de prijs. De Mi Action Camera is namelijk een stuk aantrekkelijke geprijsd dan bijvoorbeeld de GoPro. De actiecamera’s van GoPro en Sony zijn prima toestellen, maar voor sommige mensen wel te duur. Dit is waar de Xiaomi Mi Action Camera uitblinkt.

Ondanks de lagere adviesprijs doet de Mi Action Camera het op verschillende gebieden net zo goed of zelfs beter dan de concurrentie. Te beginnen bij het touchscreen. Dit scherm heeft een resolutie van 960 bij 480 pixels en is met een afmeting van 2.4-inch erg groot. Ook de gevoeligheid van dit scherm is erg prettig. Daarnaast is de gebruikte software erg overzichtelijk en eenvoudig te bedienen. In fel zonlicht is het scherm echter moeilijk leesbaar.

De 1450mAh accu moet volgens Xiaomi een stand-by tijd leveren van ongeveer 4 uur en een filmtijd van ongeveer 2 uur. Ik heb de camera verschillende keren een aantal uren achter elkaar als body-cam gebruikt en deze tijden lijken redelijk te kloppen. Voor veel mensen is een paar uur filmen meer dan voldoende, maar ben jij iemand die de camera tijdens een avontuur non-stop aan heeft staan, dan is het wel aan te raden om een extra accu aan te schaffen. Het volledig opladen van de accu duurt ongeveer 1 uur en 40 minuten. Dit is niet erg snel en daarom een andere reden om een tweede accu aan te schaffen.

Xiaomi-Mijia-4K-Action-Camera-review-10

De software op de camera geeft je een aantal leuke opties die ervoor zorgen dat je gevarieerdere en kwalitatief goede beelden kunt maken. Zo kun je bijvoorbeeld softwarematige stabilisatie inschakelen. Deze functie zorgt ervoor dat schokken voor een gedeelte worden gecompenseerd, wat resulteert in stabielere beelden. Deze functie werkt overigens alleen in een resolutie van 1080p. Er is geen ondersteuning voor beeldstabilisatie in 4K-resolutie.

De bediening van de software is zeer eenvoudig en werkt prettig. Met een veeg naar rechts kom je in het menu terecht waar je de opname-opties kunt selecteren. Hier staan opties als video’s en foto’s, maar ook opties als Time Lapse video’s, Slow Motion, Timer en Burst foto’s.

Met een veeg naar links kom je in het preview overzicht terecht. Hier kun je al je gemaakte foto’s en video’s bekijken en verwijderen. Met een veeg naar beneden kom je in het instellingen menu terecht. Hier kun je WiFi, Bluetooth, de datum, de helderheid van het scherm en meer wijzigen.

Xiaomi-Mijia-4K-Action-Camera-review-9

De bediening gaat grotendeels via het touchscreen. Daarom beschikt de Xiaomi Mijia Action Camera alleen over een aan/uit-knop. Wanneer je de camera in een waterdichte behuizing plaatst, kun je dit touchscreen echter niet gebruiken. Xiaomi heeft daarom de zogeheten ‘In Housing Mode’ toegevoegd. Hiermee is het mogelijk om met de aan/uit-knop te wisselen tussen verschillende opname-opties door de knop langer ingedrukt te houden. De camera is dus ook onder water te bedienen.

Beeldkwaliteit
De bouwkwaliteit is uitstekend en de bediening werkt prettig. Wat echter het belangrijkst is wanneer je een camera aanschaft is de kwaliteit van video’s en foto’s. Ik heb de camera nu twee maanden in mijn bezit en in die periode heb ik veel video’s en foto’s gemaakt. Tijdens mijn vakanties, vistrips en andere avonturen gebruik ik vaak meerdere camera’s om zo vanuit verschillende oogpunten opnames te kunnen maken. Ik gebruik de Mijia-camera naast de GoPro Hero 4 Silver en combineer de beelden tijdens het editen van de video’s. Er is weinig verschil waarneembaar tussen de beelden van de GoPro en de Xiaomi-camera. In donkere omgevingen valt de kwaliteit echter tegen, alhoewel dit bij veel actiecamera’s het geval is, inclusief de GoPro. Je kunt op de Mijia camera verschillende color-settings selecteren om zo kleurrijkere of zachtere foto’s en video’s te schieten.

De Xiaomi Mijia Action Camera is ook in staat om slow-motion beelden op te nemen. De opties bestaan uit 30FPS in 4K-resolutie, 30 of 60FPS in 2,5K-resolutie, 100, 60 of 30FPS in 1080p-resolutie en 200FPS in 720p-resolutie. Ik gebruik standaard 60FPS in 1080p-resolutie, zodat ik beelden twee keer zo traag kan afspelen.

Xiaomi-Mijia-4K-Action-Camera-review-2

Het is altijd lastig om te zeggen welke camera betere beelden maakt, maar in dit geval durf ik te zeggen dat de Mijia Action Camera waarschijnlijk de beste 4K-camera is in zijn prijsklasse. De camera is momenteel verkrijgbaar voor ongeveer 80 euro.

Accessoires
Xiaomi-Mijia-4K-Action-Camera-review-8Zoals ik eerder al aangaf komt de Xiaomi Mijia Action Camera zonder enige accessoires. Gelukkig zijn deze wel los te koop. Zo heb ik persoonlijk een waterdichte behuizing, een UV-filter, een frame mount, een glazen screen protector en een siliconen beschermhoes aangeschaft. Elk van deze accessoires kosten slechts een paar euro. Dus niet alleen de camera is voordelig, ook de accessoires zijn aantrekkelijk geprijsd.

Conclusie (Voordelen / Nadelen)
Met de Mijia Action Camera heeft Xiaomi een kwalitatief goed product op de markt gebracht. Het geheel zit stevig in elkaar, de bediening werkt prettig en de kwaliteit van de video’s is goed. Daarnaast is de prijs van ongeveer 80 euro een stuk lager dan die van de meeste vergelijkbare actiecamera’s. De beelden in het donker vallen wat tegen en ook is het jammer dat je eventuele accessoires los moet aanschaffen, maar deze minpunten vallen in het niets in vergelijking met de pluspunten.

– maakt goede kwaliteit video’s
– elektronische beeldstabilisatie
– stevige bouwkwaliteit