VR Bril – Hoe Werkt Het Nu Eigenlijk?

google-daydream-view-vr-headset-colors_1278Waar in de jaren ’90 de Virtual Reality is geflopt, is het in de huidige samenleving een groter succes. Destijds was de technologie nog niet overtuigend genoeg, maar inmiddels hebben ontwikkelaars een zeer overtuigende illusie weten te creëren. Maar hoe werkt het nu eigenlijk? Waardoor ervaren wij hetgeen we zien als ‘echt’? Dat zoeken we voor je uit.

Geschiedenis
In 1955 is de eerste Virtual Reality ervaring al ontwikkeld. De Sensorama was een machine waarmee je in 3D films kon kijken. De techniek was echter veel te duur en de machine veel te groot, dus is dit project nooit verder doorgezet. Door de technologische ontwikkelingen van de afgelopen jaren, is het een stuk goedkoper geworden om de onderdelen voor deze techniek te ontwikkelen. Met de smartphones van nu, is een belangrijk onderdeel van Virtual Reality al binnen. De meeste smartphones zijn namelijk al uitgerust met een superscherp display en een functie die nodig is om hoofdbewegingen te volgen. Daarom kun je nu ook een goedkopere versie van de VR bril aanschaffen, waarbij je je smartphone gebruikt als display. Haal je smartphone uit zijn Asus ZenFone 3 hoesje en plaats deze stevig in de VR bril. Het beeldscherm van je smartphone fungeert nu als het beeld voor je VR bril. Door de goede kwaliteit van de displays van de smartphones van tegenwoordig, oogt ook dit beeld erg realistisch. Wil je je smartphone nog makkelijker omtoveren tot VR bril? Er zijn telefoonhoesjes in ontwikkeling die je kunt transformeren tot VR bril. 2 in 1, ideaal toch?

Werking VR bril
Virtual Reality is vrij vertaald naar het Nederlands virtuele werkelijkheid. Met andere woorden: je bevindt je door middel van 3D-beelden in een virtuele wereld. De techniek hierachter is eigenlijk vrij simpel:

Headtracking
In een smartphone of VR bril zit een gyroscoop verwerkt, wat eigenlijk een soort tol is. De gyroscoop analyseert samen met de magnetometer in wat voor stand jij je smartphone of VR bril houdt. In combinatie met de accelerometer (versnellingsmeter) zorgt dit ervoor dat je Virtual Reality kunt bekijken met behulp van headtracking, de meest gebruikte techniek voor het bekijken van VR. Headtracking is de technologie die ervoor zorgt dat de VR-bril mee beweegt met de bewegingen die jij maakt met je hoofd.

360 graden beeld
Wanneer software wordt ontwikkeld voor een VR bril, zijn alle gemaakte beelden 360 graden. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om een huis te bekijken met een VR bril, wanneer er in dat huis 360 graden foto’s zijn gemaakt. Voor games wordt de omgeving niet meer in één vast beeld gebouwd, maar ook in 360 graden beeld. Zo is er aan alle kanten beeld en wordt de werkelijkheid nagebootst in de game.

Stereoscopie
Om het beeld voor de ogen zo realistisch mogelijk te laten zijn, wordt het beeld van de smartphone in tweeën gesplitst. Dit noemt men stereoscopie. Met deze techniek wordt diepte gecreëerd door met ieder oog apart een afbeelding of filmpje te bekijken. Er is veel rekenkracht nodig om de VR beelden op de goede manier te tonen. Het is belangrijk dat de beelden perfect aansluiten op de bewegingen van het hoofd. Wanneer dit niet synchroon loopt en er een merkbare vertraging in het beeld zit, leidt dit tot misselijkheid. Deze vertraging wordt “latency” genoemd.
Een goed voorbeeld van een VR situatie waar die misselijkheid kan ontstaan is de virtuele achtbaan. Je kunt de beweging wel zien, maar je kunt het niet voelen. Door geluid toe te voegen aan de beleving, kun je het beeld en gevoel met elkaar synchroniseren. Zo wordt de latency zoveel mogelijk tegen gegaan.

Eindeloze mogelijkheden
De mogelijkheden van een VR bril zijn groot. Niet alleen kun je er veel plezier mee beleven door allemaal in de achtbaan te gaan, ook de commerciële mogelijkheden beginnen steeds meer vorm te krijgen. Virtual Reality geeft in een bioscoop bijvoorbeeld de regie aan de kijker in plaats van aan de regisseur, doordat de kijker zelf bepaalt wat hij kijkt. Opnames maken op vakantie en thuis herbeleven, rondkijken in huizen die nog niet bestaan, angststoornissen overwinnen door het nabootsen van situaties: de mogelijkheden zijn eindeloos. Nu nog zien wat de toekomst ons brengt…

Redactie Androidics.nl

Beheerder Androidics.nl. Gadget en Android liefhebber. Favoriete telefoon: Xiaomi Mi Mix 2.

Lees ook...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.